Angemeldete Examenskandidaten können hier zu gegebener Zeit ihre Prüferwünsche für die mündlichen Examensprüfungen in Englisch abgeben.
Trotz aller Internationalität verrät noch das Englische der Gegenwart im Grundwortschatz und in den morphologischen Strukturen seine germanische Herkunft. In den ältesten schriftlichen Zeugnissen fallen die ererbten Gemeinsamkeiten mit dem Deutschen noch weit stärker ins Auge und viele Unregelmäßigkeiten der neuenglischen Grammatik werden als Relikte früherer Regeln erkennbar. Dieser Kurs stellt Schreibkonventionen, Lautsystem, Morphologie, Wortschatz und Syntax des Altenglischen anhand einer neu zusammengestellten Textsammlung vor, die zugleich einen ersten Eindruck von Reiz und Vielfalt der angelsächsischen Überlieferung vermitteln soll. (Das in früheren Semestern benutzte Lehrbuch braucht für die Einführung nicht gekauft zu werden.)
Anforderungen für Erwerb von Leistungspunkten: Übungsaufgaben und Klausur.
Das Ziel ist die Quadratur des Kreises. Der Weg ist gemeinsames Nachdenken über Fremd- und Muttersprache. Das eine ist unmöglich, das andere macht echt Spaß.
Die Werke des Dichters Geoffrey Chaucer (†1400) gehören zu den vergnüglichsten Texten der englischen Literaturgeschichte. Seine Sprache, der spätmittelenglische Dialekt der Hauptstadt London, weist bereits die Mischung von germanischen und romanischen Elementen auf, die das heutige Englisch charakterisiert, und ist mit etwas Übung genussvoll zu lesen. Anhand von Ausschnitten aus dem tragikomischen Liebesroman Troilus and Criseyde stellt dieser Kurs Schreibkonventionen, Aussprache, Wortschatz, Morphologie und Syntax des Mittelenglischen vor und arbeitet die wichtigsten Veränderungen zum Neuenglischen heraus.
Textgrundlage: W. Obst & F. Schleburg, Die Sprache Chaucers, Heidelberg 22010.
Gemeinsamer GRIPS-Raum für Fortgeschrittene und ExamenskandidatInnen
To be able to identify the meaning-distinguishing sound types (phonemes) of the language is a minimum requirement for anybody concerned with the English language. Advanced learners, however, will need a conscious knowledge of distributions, distinctive features and articulatory processes in order to better monitor their own pronunciation, assess regional and social variation and efficiently correct the inevitable Bavarianisms of future pupils. This course will, once more, introduce the set of symbols and the conventions relevant to all types of exams and practise British and American Standard transcription on authentic material of increasing complexity. Admission is restricted to owners of at least one pronunciation dictionary (e. g. D. Jones, English Pronouncing Dictionary, Cambridge 162003, 172006; J. C. Wells, Longman Pronunciation Dictionary, London 22000, 32008).
This lecture offers a basic survey of the structural properties of Modern English with some comparative and historical observations added. Together with the other parts of the ›Introduction‹, it provides systematic coverage of what the Bavarian Kultusministerium has established as the so-called core curriculum in English linguistics. The main chapters are phonetics and phonology (physical properties and functional distribution of speech sounds), morphology (word-formation and grammatical markers), lexicology (structure of the vocabulary, meaning of words), and syntax (forms and functions at the level of phrases and clauses). We will also look at the history of English and the major changes and influences that have made it the global language we know.
“How goes it?” is not neceſſarily an ouer-litteral translation from German, ʼtis is alſo a line by England’s greateſt poet. Ye may call him Shakeſpeare, Shagſpere, or Saxper – Marry! he knew not how to ſpelle his owne name. Obuiously, neither Shakeſpeares grammar nor his orthography can bee meaſur’d by the ſtandards of the one and twentieth Century, and (s)he who wiſheth to enioy, let alone interpret, his workes to-day may finde it vſeful to know that in Early Modern Engliſſhe gone rhym’d with alone, nice did not mean ‘agreeable’ but ‘ſhy’ or ‘faſtidious’, and “Why ſpeake not you?” was as correct an interrogatiue ſentence as “Why don’t you ſpeak?”, not to mention the homonymies and connotations that Saxpere’s adulte iokes doe depend vpon. In our ſeminar we ſhall obſerue and categoriſe the moſt ſignificant differēces betwixt the language of Shagſpear and Preſent Day Engliſſh, vſing but non-moderniſed texts. This ſuruey will (God bless vs, ʼtis what we hope) make the reading of Shackeſpere and his contemporaries wonderfully rewarding and alſo prouide a better vnderſtandinge of the ſtructures of the modern language. —Requirements: actiue participation and regular home-work, exam final.
GRIPS (v3.9) wird vom RZ der Universität Regensburg betrieben. | Datenschutz | Kontakt | Impressum |